Process Geniuksen hyppy vakauteen ja jatkuvuuteen

XAMK

Luottamuksen rakentaminen on raakaa työtä. Aloitimme sijoitetulla pääomalla vuosien 12-15 startup huumassa ja kiersimme lavoja ja toreja paasaamalla, miten mullistetaan yksi teollisuudenala ja tehdään parissa vuodessa kansainvälisesti skaalautuva bisnes 3D-käyttöliittymillä. Tuolloin ei muuten ollut vielä keksitty termiä Digital Twin, mikä mekin adaptoitiin markkinointiin heti Gartnerin sen keksittyä. Katsoin tuossa äsken omia vanhoja PowerPointeja ja naama kilpaili punassa viereisen palopostin kanssa. Ensimmäinen iso moka oli osallistua tuohon pöhinään, kaikki muutkin siellä olivat samalla mentaliteetilla, jolloin tulokseksi jäi lähinnä ajoittaiset kohmelot ja ”olipa hyvä kontakti” -lausahdukset. Noiden vuosien B2B startupeista ei muuten montaa enää ole hengissä, mutta ne ketkä jatkavat ovat ymmärtäneet, että tärkeintä on tosiaan käyttää arvokasta aikaa maksavien asiakkaiden kanssa. Nimenomaan maksavien, sillä on eräänlainen maan tapa vaatia uusilta pelureilta osin tai kokonaan ilmaisia pocceja ja pilotteja todistaakseen hyödyn. Kymmenkunta niitä rinnakkain ja kassan kanssa saakin olla melkoinen taikuri, eivätkä rahoittajatkaan oikein ymmärrä ilmaista työtä. Eli huuman opetus oli, että jos sinulla on visio ja osaaminen niin ilmaisella ei ole arvoa ja kuka tahansa asiakasorganisaatiossa voi päättää ”ostaa” ilmaisen pocin, mutta harvempi omistaa budjetin millä voi hankkia oikean palvelun.

Edellä kuvatun ”huuman” aikana julkisuutta, näkyvyyttä ja kutsuja eri neuvottelupöytiin milloin yhteistyöstä milloin isommista asioista tuli yllättävän paljon. Joitakin palkintojakin voitettiin innovatiivisuudesta tai hyvästä tuotteesta, vaikka tosiasiassa tarjonta oli vielä varsin skaalautumatonta. Kilpailijat ja samalla markkinalla liiketoimintaa haistavat resurssirikkaammat yritykset osaavat myös monen asian hyvin tai paremmin. Ja kun siihen joidenkin johtajien tapauksissa lisätään vajaa käsitys moraalista, niin pieni haastaja ottaa helposti sarjana päihin. Tai ainakin maisemakonttorissa helposti niin kuvitellaan, kun omalla organisaatiolla on vahva kassa ja toimivat prosessit. Yhtälöstä ei kuitenkaan voi poistaa ihmisiä ja ihmisten perustaipumuksia luottaa, arvostaa luotettavuutta, eheyttä ja ystävällisyyttä. Tällä reseptillä tulokset eivät välttämättä ole raketinnopeita, mutta kestäviä ne ovat. Kun edellä mainitut arvot ovat osa jokapäiväistä tekemistä, niin keskustelut tulevasta sekä henkilökunnan että asiakkaiden kanssa ulottuvat kauas yli seuraavien kvartaalien, mikä taas tekee pitkäkestoisen kannattavan liiketoiminnan.

Vanhentuneita julkisia mittareita vahvempi

Noin vuosi sitten olimme käännekohdassa. Process Genius oli saavuttamassa kuuden vuoden iän ja meillä oli hyviä asiakkaita, mielenkiintoisia projekteja ja huipputasolle kehittynyt osaaminen 3D- tai toisin sanoen Digital Twin- ja web-käyttöliittymistä. Olimme kuitenkin tuotekehitysorganisaatio, joka kehitti peräti viittä ”tuotetta” vaikkei resursseja ollut tosiasiassa juuri enempää kuin Jussilla suolla aikoinaan. Alkuaikoina opittu sijoitetulla pääomalla kasvaminen oli johtanut tehottomiin prosesseihin ja me johdossa olimme sokeutuneet tilanteelle. Joskus on vaikea nähdä lähelle ja peiliin katsominen on vielä ikävämpää. Tässä vaiheessa vahvistimme hallitusta vahvalla alan kokemuksella, keskityimme vain yhteen tuotteeseen ja teollisuuteen erikoistuneeseen palvelumyyntiin, muokkasimme organisaation rajulla kädellä vastaamaan uusittua strategiaa ja otimme käyttöön ulkopuolisen controllerin avun. Tätä voi muuten suositella, ulkoistettu ammattilainen katsoo ja kommentoi raa’asti vain faktoja ja kertoo mitkä luvut tulee muuttua, kun organisaation sisällä asioihin, omaan mielipiteeseen ja kerrontaan vaikuttavat monet muutkin tekijät.

Dashboard

Marraskuusta 2018 lähtien olemme jatkaneet liikevaihdon kasvua positiivisella käyttökatteella sekä liiketuloksella. Kuluva 2020 helmikuussa päättyvä tilikausi tulee olemaan yrityksen ensimmäinen voitollinen tilikausi, liikevaihdossa menemme heittämällä miljoonasarjaan. Tuon edellisen kirjoittaminen on varsin tunteisiin menevä hetki, moni meitä läheltä seurannut ei ole tämän tilanteen saavuttamiseen uskonut ja on myös kertonut sen meille rohkeasti. Siihen on kyllä ollut syytäkin, kun kaikki ylimmän johdon tekemät virheet laitetaan kumulatiiviseen läjään ei voi kuin olla onnellinen vastuullisista, motivoituneista ja huippuammattilaisiksi kasvaneista tekijöistämme, jotka ovat uskoneet ja kantaneet pilotteja jatkuviksi avainasiakkuuksiksi, mikä taas on saanut asiakkaat luottamamaan yhteistyöhön. Iso kiitos siis molemmille.

Tästä on nyt hyvä jatkaa luottamuksen vahvistamista tulevat tilikaudet. Varmasti tulee olemaan vielä isoja haasteita, balansointi oman tuotekehityksen ja palveluiden välillä, kasvun rahoittaminen ja kasvavan yrityksen rakennemuutokset sekä ihmisten kasvaminen siinä mukana. Mutta on niistä haasteista ennenkin selvitty, jos ei aina taidolla niin viimeistään itsepäisyydellä. ”Jäävuoren” pinnan alaisessa osassa on jo sen verran kertynyttä kokemusta, että olemme motivoituneempia ja sitoutuneempia kuin koskaan aiemmin. Toivottavasti nähdään pian myös teidän neukkarissanne!

Joensuussa 14.8.2019,
Jani Akkila
toimitusjohtaja
Process Genius Oy